Gör såhär!

Tanken med mina recept och inlägg är att du som känner att du skulle behöva få bättre koll på ditt ätande av olika anledningar, ska kunna använda mina tips och recept som en hjälp för att komma igång och för att så småningom lära dig att köra vidare på egen hand. Recepten är kaloriberäknade och portionsstorlekarna är de mängder som jag äter. Näringsmässigt så strävar jag efter att ligga på ungefär 30-30-30 protein-kolhydrater-fett, för jag har märkt att det är den bästa sammansättningen för att få i sig allt man behöver. När man äter lite kalorier så är det viktigt att man ser till att äta bra mat.

Det är självklart upp till var och en hur många kalorier man behöver, men en riktlinje är att om man vill gå ner i vikt, så prova att börja med 1200 kcal/dag. Men den här maten som jag lagar så lovar jag dig att det blir stora mängder mat.
Det kan vara lagom att dela upp dagens kaloriintag ungefär såhär:

Frukost: 300 kcal
Lunch: 300 kcal
Mellanmål: 100 kcal
Middag: 400 kcal
Bonusmellanmål (om man känner att man behöver): 100 kcal

Förberedelser: Mät och väg dig och skriv upp dina startvärden. Skaffa en hushållsvåg och ladda ner en kaloriräknarapp. Jag har laddat ner MyFitnesspal, men det finns hur många som helst att välja mellan och jag tror inte att det är någon större skillnad på dem. Väg och skriv in allt du äter. Mina recept är redan beräknade, så om du lagar dem precis som det står, så är det bara att lägga in det som ett livsmedel med ett visst antal kalorier/100 g och sedan skriva in hur mycket av det du äter.

De första två veckorna ska man försöka att fokusera på detta och inte ha alldeles för mycket aktiviteter inbokade efter jobbet eller så. Beroende på hur man har ätit tidigare, så kan det ju bli en stor omställning för kroppen och man kan kan då behöva sova lite mer. De första två veckorna tycker jag att man ska vara helt strikt och försöka att inte “unna sig” så mycket onödigt för att verkligen få en rivstart. Om du har ätit mycket socker tidigare, så kommer du att märka att du blir trött och att din kropp kommer att släppa ganska mycket vatten de tre-fyra första dagarna. Efter en tre-fyra dagar, så borde du märka att du börjar bli piggare och att sötsuget har försvunnit. Det är en ganska härlig känsla :). Sedan är det bara till att köra på! För att kunna göra “godkända avsteg” från matplanen, så ligger det 100 kcal att använda till ett “bonusmellanmål” om man känner att man behöver det. Det är positivt för att känna att man kan ta till det och ändå ha lyckats hålla sig inom kalorigränserna. Bara man har koll på hur stor mängd det blir, så har man ju inte misslyckats.

Efter de två första inledande veckorna gjorde jag så att jag gav mig själv tillåtelse att ha en “ätardag” i veckan. Det innebär inte att jag stoppar i mig allt jag ser från morgon till kväll den dagen, utan bara att vi till exempel kan bjuda hem folk på middag och laga vad vi vill, eller äta borta och inte behöva tänka på maten (eller vinet) den kvällen. Det har fungerat bra för mig, bara jag ser till att verkligen inte fortsätta dagen efter. Har man till exempel varit ute och ätit på lördagen, så kan man ju lägga in en långpromenad eller ett träningspass på söndagsförmiddagen för att få tillbaka inspirationen att fortsätta vara sund. Det är också väldigt effektivt att redan kvällen innan planera vad man ska äta till frukost dagen därpå, och se det framför sig. Man kan ju ta till något som känns lite lyxigt, som yoghurt (ingen lightvariant!) med färska bär eller någon frukt som man gillar.

Undrar du över något ytterligare som du inte hittar på sidan, eller om du bara känner att du behöver extra motivation för att lyckas – släng iväg ett mail eller skriv en kommentar i något av kommentarsfälten, så svarar jag så fort jag kan!

4 Comments Add yours

  1. Sofie says:

    Såå bra blogg! Mycket inspirerande och spot on👍😊

    1. Marie says:

      Tack Sofie! Så kul att du gillar den! 😘

  2. Carolina says:

    Fick bloggen via din syster här i afton & har redan hittat go mat & mycket annat sunt vi kommer ha nytta av. Ser fram emot att läsa den än mer noga. Tack för att du delar med dej så sånna som ” vi” kan få lite tips & råd. =)
    Mvh Carro

    1. Marie says:

      Åh, vad kul att ni hittat till min blogg! Hoppas att ni får mycket nytta av den 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *